Tandproblem hos hund

Tandsten och andra tandproblem hos hund är vanligt. Det är inte alltid det märks att hunden har ont i munnen. Att djuren slutar äta för att det gör ont är en myt. Karies är mindre vanligt bland djur men tandsten och tandlossning förekommer desto oftare.

Orsaker till tandproblem hos hund

• 80 procent av alla hundar har någon typ av inflammation i tandens stödjevävnad (gingivit eller parodontit).
  • Plack är den enskilt viktigaste orsaken till tandsjukdom. De flesta diagnoser i munhålan har en koppling till plack.

Rena tänder ger fräsch andedräkt. Om din hund luktar illa i munnen kan det bero på en inflammation.

Några vanliga tand- och munhålediagnoser hos hund:

• Stomatit
    Stomatit är en kronisk mycket smärtsam inflammation i munnens slemhinna. Slemhinnan blir mörkröd och blöder lätt. Finns i olika former men gemensamt för alla är den kraftiga smärtan.
  • Tandresorption
    Tandresorption, även kallat ORL (Odontoclastic Resorptive Lessions) är en progressiv sjukdom som kan bli väldigt smärtsam. Resorption är en process där tandens bulkvävnad bryts ner och gradvis blottar tandens nerver och blodkärl.
  • Gingivit och parodontit
    Inflammation i tandens stödjevävnad startar ofta med inflammation i tandköttet (gingivit) och kan därefter om den inte behandlas, fortskrida till parodontit (tandlossning) där rothinnan och benet som omger tanden förstörs.

Tandlossning (parodontit) och tandsten i munnen på en hund.

Vad kan jag göra själv?

Den uteslutande viktigaste åtgärden man själv kan göra för att hjälpa sin hund till god tandhälsa, är att borsta hundens tänder! Tandborstning bör ske en gång dagligen. Det finns olika typer av särskilt anpassade tandborstar men en vanlig mjuk barntandborste brukar fungera utmärkt!

När söker jag hjälp?

Uppsök veterinär om din hund:

• Luktar illa i munnen.
  • Verkar ha ont när den äter.
  • Har minskad matlust.

Vad gör veterinären vid tandproblem hos hund?

Lättare tandsten kan du själv hålla efter genom regelbunden tandborstning, men kraftigare tandstensbeläggning bör avlägsnas under narkos.

Så här går en tandundersökning till:

• En tandundersökning innefattar att veterinären kontrollerar hundens bett och identifierar eventuella bettfel som kan orsaka problem för hunden.
  • Antalet tänder räknas och varje tand undersöks avseende skador på kronan.
  • Runt varje tand mäts sedan fickdjupet för att ge ledtrådar om eventuella skador på tandens stödjevävnad.
  • Eftersom cirka 60 procent av tanden består av en rot som ligger gömd i käkbenet, måste tanden också röntgas. En tand kan till synes vara helt frisk när man tittar på kronan, men inte sällan avslöjas t.ex. rotspetsbölder, beninflammation m.m. när tanden röntgas. Att röntga en tand kräver särskild röntgenutrustning (dentalröntgen).
Tandsten avlägsnas med en så kallad ultraljudscaler medan hunden är under narkos.

Tandproblem hos hund  – behandling

Professionell tandrengöring (PTR) innebär att all plack och tandsten avlägsnas. Tandsten avlägsnas ofta med hjälp av handinstrument och så kallad ultraljudscaler varefter tanden poleras. Tänder som sitter för trångt för att möjliggöra rengöring avlägsnas.

Lär dig mer

Missa inte vår tandskola för hund. Du kommer att få lära dig om enkel hemskötsel, vanliga symtom och sjukdomar, förebyggande åtgärder och mycket mer.

Videosamtal med våra veterinärer när det passar dig

Ladda ner appen